människor sitter vid ett bord

Allt om årsmöten i BohusÄlvsborg-Skaraborg

Här har vi samlat allt du behöver inför årsmöte - information, möjlighet till nominering och olika mallar som har med föreningar och lokala hyresgäst­föreningar att göra.

Fyra personer går in i en kvarterslokal

Vad gör man på ett årsmöte?

En gång om året har Hyresgäst­föreningarna runt om i regionen årsmöte. På årsmötet har man som medlem mycket att säga till om - här väljs föreningens styrelse, man tar ställning till förslag från medlemmar om verksamheten m.m. Årsmöten är en central del av Hyresgäst­föreningens demokratiska uppbyggnad.

Jag vill vara med - hur gör jag?

Du som bor i ett område med lokal hyresgäst­förening får kallelsen till årsmötet med e-post eller brev.

Kallelsen till årsmötet i föreningen på kommunnivå kommer i Hem & Hyra.

kvinna_man_entre_glada

Nu är det dags att ge förslag på/nominera personer till förtroendeuppdrag på olika nivåer

Du som medlem kan vara med och tycka till om vilka personer som ska representera dig och dina grannar genom olika uppdrag. Via länkarna nedan hittar du information om nomineringar/förslag i respektive föreningsområde och till regionen.

Förening MittVäst

Förening Skaraborg

Förening Sjuhärad

Förening BohusVänerDal

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Vill du ge förslag på personer till din lokala hyresgäst­förenings styrelse kan du göra det på årsmötet.

En äldre man i glasögon sitter framför en dator.

Har du tankar om vilka frågor Hyresgäst­föreningen ska arbeta med?

Har du idéer om hur vi ska utvecklas som organisation? Är det någon fråga du brinner extra för? Ta chansen att göra din röst hörd genom att skriva en motion!

Skriv en motion genom att maila din förening, märk e-posten med "Motion" i ämnesraden.

→ Förening MittVäst

→ Förening Skaraborg

→ Förening Sjuhärad

→ Förening BohusVänerDal

→ Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

kvinna läser på skärm

Lokal hyresgäst­förening

Den lokala hyresgäst­föreningens högsta beslutande organ är dess årsmöte och detta ska, enligt stadgarna, hållas innan februari månads utgång och medlemmen ska ha fått kallelsen senast 2 veckor innan årsmötet. En verksamhets­berättelse beskriver vad föreningen gjort under det senaste verksamhetsåret och används både vid revison och årsmöte. En verksamhetsplan beskriver planerad verksamhet för kommande år.

Mallar till lokal hyresgäst­förenings årsmöte

Mallar till lokal hyresgäst­förenings konstituerande möte

Mallar för att starta ny lokal hyresgäst­förening, kontakt:

Hyresgäst­förening på kommunnivå

Hyresgäst­föreningens högsta beslutande organ är dess årsmöte och detta ska, enligt stadgarna, hållas innan mars månads utgång och medlemmen ska ha fått kallelsen senast 2 veckor innan årsmötet. Kallelse i Hem & Hyra räknas som en personlig kallelse. En verksamhets­berättelse beskriver vad föreningen gjort under det senaste verksamhetsåret och används både vid revison och årsmöte. En verksamhetsplan beskriver planerad verksamhet för kommande år.

Mallar till föreningens årsmöte

Mallar till föreningens konstituerande möte

• Dagordning
  • Protokoll konstituerande möte