Hyrespodden

De vill göra det svåra enkelt och har valt en podcast som verktyg. Vi har träffat Christian Lundberg och Josephine Stensson som ligger bakom Hyrespodden.

Christian Lundberg och Josephine Stensson
Hyrespodden
Josephine Stensson och kollegan Christian Lundberg driver tillsammans Hyrespodden

Det var när den juridiska enheten på Hyresgäst­föreningen i Malmö hade enhetsdag som idén föddes: en podcast som förklarar hyresfrågor på ett enkelt sätt. I juli 2017 släpptes första avsnittet av Hyrespodden som leds av Christian Lundberg, ärendehandläggare, och Josephine Stensson, jurist.

- Att podda är ett modernt sätt att nå ut och ett bra sätt för att nå unga. Eftersom vi gillar att lära ut och att prata så kändes det naturligt att starta en podd, berättar Christian.

Roligt, lättförståeligt och lättillgängligt

Hyrespodden är informativ på ett roligt och lättillgängligt sätt. Avsnitten är runt 10 minuter långa och varje avsnitt handlar om ett tema som är kopplat till hyresboende. Programledarna har lång erfarenhet på Hyresgäst­föreningen vilket gör att de vet vad människor undrar över.

- Dessutom säsongsanpassar vi. När det blir kallt ute brukar vi få frågor om temperatur i lägenheten så då gjorde vi ett avsnitt om det. Och under förhandlingssäsongen hade vi ett avsnitt om förhandlingar, berättar Josephine.

- Avsnitten är ju bara 10 minuter och vi ska få med mycket information på den korta tiden. Det gör att det blir mycket att tänka på, men att sitta där på inspelningen är det bästa! Det är så roligt, säger Christian.

Här hittar du Hyrespodden

Följ Hyrespodden på iTunes eller Soundcloud för att vara säker på att inte missa när nya avsnitt släpps!