Fem beige lägenheter som står på rad i Bergsjön

Första rekommendationen från skiljeman klar

Efter att Hyresgäst­föreningen och Fastighetsägarna GFR inte enats i förhandlingarna. Har hyresnämndens skiljeman nu kommit med den första rekommendationen i landet. Hyreshöjningarna för omkring 25 000 bostäder i Göteborg landar på 5,3 procent.

I början av året kunde vi och Fastighetsägarna GFR inte komma överens om hur mycket hyrorna skulle höjas. Då vände sig Fastighetsägarna GFR till hyresnämnden för att få en skiljeman utsedd, som nu har fattat beslutet om hyrorna för 2024 års hyror i Göteborg.

– Det är skönt att det inte blir några 12 procent. Men det är en hög höjning och det blir ändå väldigt tufft för dem som lever på marginalen, säger Hyresgäst­föreningens förhandlingschef Carl-Johan Bergström till TT.

Just nu väntar fler parter runt om i landet på beslut från oberoende skiljemän. Läs mer om beslutet här.