Förhandlare, Hyresgäst­föreningen

Willhem höjer hyrorna i Trollhättan med 5,15 procent

Nu är de nya hyrorna färdigförhandlade för 681 hushåll som hyr av Willhem i Trollhättan. Efter förhandling med motparten Hyresgäst­föreningen stannar höjningen på 5,15 procent från den 1 april. Det är en kraftig sänkning av Willhems ursprungliga krav som låg på 10,5 procent från 1 januari. Willhemlyfta lägenheter får ingen hyreshöjning i år.

Nu är de nya hyrorna klara för 681 hushåll hos Willhem i Trollhättan. Överenskommelsen mellan bostadsföretaget och Hyresgäst­föreningen innebär att hyran höjs den 1 april med 5,15 procent. Bor man i renoverad, så kallad Willhemlyft, lägenhet får man ingen höjning i år. Inför förhandlingen krävde Willhem att få höja hyrorna redan i januari med 10,5 procent, och då även Willhemlyfta lägenheter.

Enligt Sophia Fors, som ledde Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp, har förhandlingarna varit de tuffaste på väldigt länge.

­­– Det är ett svårt år för hyresgäster runt om i Sverige och vi ser hur många får kämpa för att få ekonomin att gå ihop. Då är det svårt att vara nöjd med några hyreshöjningar. Men vi kan konstatera att hyrorna inte höjts med över tio procent som var kravet från början.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär överenskommelsen att hyran höjs med 313 kronor. Jämför man med Willhems krav på 608 kronor blir det en besparing för hushållet på 295 kronor i månaden, en halvering av kravet.