Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Håkan Skött, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Vara Bostäder vill höja hyrorna med 8,9 procent

Vara Bostäder kallar till förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning på 8,9 procent från årsskiftet. Nu väntar tuffa förhandlingar med motparten Hyresgäst­föreningen.

Snart drar hyres­förhandlingarna igång för 608 hushåll i Vara. Kommunägda Vara Bostäder har meddelat att de vill höja hyrorna med 8,9 procent från den 1 januari. Motparten Hyresgäst­föreningen anser att kravet är på en väldigt hög nivå och ansvarige förhandlare, Håkan Skött, menar att det inte är rimligt att hyresgästerna ska bära hela kostnadsökningen:

– Vi ser tydligt att ett år med ökade levnadskostnader och historiskt höga hyreshöjningar har pressat hyresgästerna hårt. Många kämpar med att få hushållsbudgeten att gå ihop. Att Varabostäder i ett sådant läge vill lägga hela notan på sina hyresgäster är helt enkelt inte rimligt.

– Vi förutsätter att Vara Bostäder, som ett allmännyttigt bostadsbolag, tar en mer återhållsam roll och gör alla besparingar och effektiviseringar de bara kan. Några hyreshöjningar över det som är absolut nödvändigt kommer vi inte acceptera. Nu gör vi oss redo för tuffa förhandlingar.

Vara Bostäders krav skulle för en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter innebära att hyran går upp 541 kronor i månaden eller 6 492 kronor per år.