Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Rekordhögt hyreskrav från Mariehus

Kommunala Mariehus Fastigheter kallar till förhandling och vill höja hyrorna med 11 procent från den 1 april. Nu väntar förhandlingar med motparten Hyresgäst­föreningen som representerar de 1 596 hyreshushållen.

Det allmännyttiga bostadsbolaget, Mariehus, kallar till förhandling och presenterar ett historiskt högt krav på elva procent i hyreshöjningar från och med 1 april. Hyresgäst­föreningen, som representerar bostadsbolagets 1 596 hyreshushåll i förhandlingarna, konstaterar att bolagets krav inte tar hänsyn till den svåra kris som hyresgästerna befinner sig i.

– Många hyresgäster har drabbats hårt av den höga inflationen. Vi har en levnadsomkostnadskris och att i det läget höja hyrorna med elva procent är inget som vi kan acceptera. Vårt uppdrag i förhandlingen är att företräda hyresgästerna och vi kommer att arbeta för en överenskommelse som blir så bra som möjligt utifrån förutsättningarna, säger Stefan Lindborg, som leder Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp.

För en genomsnittlig tvåa skulle Mariehus krav innebära en höjning med 630 kronor i månaden eller 7 560 kronor per år, det vill säga mer än en extra månadshyra.