Förhandlare, Hyresgäst­föreningen region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Rekordhögt hyreskrav från Gullspångsbostäder

Kommunala Gullspångsbostäder kallar till förhandling och vill höja hyrorna med 11 procent från den 1 april. Nu väntar förhandlingar med motparten Hyresgäst­föreningen som representerar de 305 hyreshushållen.

Det allmännyttiga bostadsbolaget, Gullspångsbostäder, kallar till förhandling och presenterar ett historiskt högt krav på 11 procent i hyreshöjningar från och med 1 april. Hyresgäst­föreningen, som representerar bostadsbolagets 305 hyreshushåll i förhandlingarna, konstaterar att bolagets krav inte tar hänsyn till den svåra kris som hyresgästerna befinner sig i.

– En höjning på elva procent i en tid då hyresgästerna redan är hårt drabbade av andra kostnadsökningar gör att många skulle få svårt att klara av sin vardag, konstaterar Håkan Skött, som leder Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp.

För en genomsnittlig tvåa skulle Gullspångsbostäders krav innebära en höjning med 531 kronor i månaden eller 6 372 kronor per år, det vill säga mer än en extra månadshyra.