Bild på Abdukadir Abdulle som är förhandlare på Hyresgästföreningen region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Hyresgäst­föreningen
Bild på Abdukadir Abdulle som är förhandlare på Hyresgäst­föreningen region BohusÄlvsborg-Skaraborg

RÄTTAD: Fastighetsägarna GFR strandar förhandlingarna i Bollebygd, Ulricehamn och Mark - men inte i Vårgårda

Fastighetsägarnas region GFR har valt att avbryta hyres­förhandlingarna i Bollebygd, Ulricehamn och Mark. Branschorganisationen företräder tre hyresvärdar i Bollebygd, 41 i Ulricehamn och 27 i Mark. Motparten, Hyresgäst­föreningen, representerar de cirka 944 hyreshushållen som berörs av förhandlingarna. Istället för att begära medling för att försöka komma överens vill Fastighetsägarna ta en rättstvist och låta hyrorna avgöras av en skiljeman tillsatt av Hyresnämnden. I Vårgårda har dock parterna lyckats komma fram till en lokal uppgörelse.

Nu står det klart att Fastighetsägarna GFR väljer att avbryta förhandlingarna med Hyresgäst­föreningen i Bollebygd, Ulricehamn och Mark, liksom i många andra kommuner runtom i landet. I stället vill branschorganisationen låta en skiljeman utsedd av Hyresnämnden avgöra årets hyreshöjningar. Från Hyresgäst­föreningens sida beklagar man Fastighetsägarnas agerande som man menar kan resultera i stora retroaktiva hyror i en tid då många redan har det riktigt tufft ekonomiskt.

– Vi är förvånade att Fastighetsägarna väljer att stranda förhandlingen utan att söka medlingshjälp först. De största förlorarna på strandningar är hyresgästerna eftersom det nu kommer att dröja två till tre månader innan de nya hyrorna blir klara, säger Hyresgäst­föreningens förhandlingsledare, Abdukadir Abdulle.

Fastighetsägarna har strandat förhandlingar på flera håll i landet, bland annat i Borås, Alingsås, Stockholm, Göteborg, Eskilstuna, Karlstad och Örebro för att vända sig till Hyresnämnden för att utse en skiljeman som får avgöra hyresnivån.

– Vi ser nu på flera håll att förhandlingar strandar och vi får en bild av att de satt strandningarna i system för att inte ta ansvar för att nå en bra överenskommelse. Det tycker vi är fel. Vi har kommit överens förut och det är ett system som tagit sig igenom många kriser. Det ska vi klara av även denna gång, menar Abdukadir Abdulle.

I Vårgårda har parterna just kommit överens

I Vårgårda, liksom i Mark, Bollebygd och Ulricehamn krävde Fastighetsägarna att få höja hyrorna med 11 procent. Och i Vårgårda har parterna just slutit ett avtal som berör 192 hyreshushåll. Överenskommelsen innebär att varmhyrorna för höjs med 5,5 procent och kallhyrorna med 4,5 procent.

– Det går att komma överens om båda parter kommer till förhandlingsbordet villiga att ta ansvar och hitta en kompromiss. Det är naturligtvis tungs att skriva under avtal som innebär tuffa hyreshöjningar när så många hyresgäster redan kämpar med ekonomi. Men jag är jag trygg med att vi har gjort allt vi kunnat för att hålla nere den här hyreshöjningen. I och med att vi slapp en rättstvist blev det inte mer än en månads retroaktiv hyreshöjning, kommenterar Abdukadir Abdulle.