Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgäst­föreningen
Inga restriktioner
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Nya hyror hos Bostäder i Borås klara

Nu är förhandlingarna mellan Bostäder i Borås och Hyresgäst­föreningen om nya hyror klara. Överenskommelsen innebär en genomsnittlig höjning med 5,25 procent. Hyresgäst­föreningen menar att det i rådande ekonomiska läge har varit tuffa förhandlingar men att det i alla fall är glädjande att hyresgästerna slipper retroaktiva höjningar.

Bostäder i Borås begärde i förhandlingen att få höja hyrorna för sina 6828 lägenheter med 6,4 procent. Motiveringen från bolaget var dels kostnadsökningar men även förvaltningskvalitet. Hyrorna höjs från den 1 februari med i snitt 5 procent baserat utifrån kostnadsökningar och 0,25 procent i snitt även för förvaltningskvalitet som uppnås genom insatser som bolaget genomför i de olika områdena. Höjningen fördelas olika för olika fastigheter.

Hyresgäst­föreningen anser att det är en hög uppgörelse, även om den är långt under vad andra bolag yrkat, men framhåller att det inte blir några retroaktiva höjningar.

– Det varit svåra förhandlingar i ett tufft ekonomiskt läge för såväl hushållen som för bostadsföretagen. Men vi har kommit överens lokalt och sluppit ovisshet för hyresgästerna och risk för retroaktivitet i höjningarna, säger Jesper Lissmark, Hyresgäst­föreningens förhandlare.

En genomsnittlig lägenhet på 60 kvadratmeter får en ny hyra på 6 457 kronor i månaden.