Sophia Fors, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Sophia Fors, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Lysekilsbostäder kräver hyreshöjningar på 8,9 procent

Det kommunala bostadsbolaget, Lysekilsbostäder, vill höja hyrorna med 8,9 procent från årsskiftet. Bolaget har därför kallat Hyresgäst­föreningen till förhandling för att försöka få igenom sina krav.

Snart drar förhandlingen ingång mellan kommunägda Lysekilsbostäder och Hyresgäst­föreningen.  Bostadsbolaget har aviserat att man vill höja hyrorna med 8,9 procent i genomsnitt från årsskiftet.

Hyresgäst­föreningen, som representerar Lysekilsbostäders hyresgäster, anser att kravet är bortom all rimlighet och menar att bostadsbolaget måste vara beredd på sjunkande marginaler, vilket är den verklighet som gäller för hyresgästkollektivet och många andra företag när det är tuffa tider.

– Hyresgästerna är mycket hårt pressade av ökade levnadskostnaders och höga hyreshöjningar. Många har under lång tid haft svårt att få sin hushållsbudget att gå ihop. Därför måste Lysekilsbostäder på alla sätt försökt hantera kostnadsökningarna, genom exempelvis rationaliseringar och effektiviseringar innan det talas om hyreshöjningar. Något annat är inte rimligt och det kan vi inte acceptera, kommenterar Sophia Fors, som leder Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp.

Bostadsbolagets krav skulle för en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter innebära att hyran går upp 510 kronor i månaden eller 6 120 kronor per år, det vill säga mer än en extra månadshyra.

Förra året krävde Lysekilsbostäder 6,4 procent men efter förhandling med Hyresgäst­föreningen stannade höjningen på fyra procent.