Jens Svensson, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne
Foto: Marie Walther
Jens Svensson, förhandlare Hyresgäst­föreningen norra Skåne

Klar förhandling: Ny hyra för Treklöverns hyresgäster

Hyresgäst­föreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget Treklövern har kommit överens om en ny hyresöverenskommelse för närmare 1 097 lägenheter i Klippan. Från 1 januari 2024 höjer Treklövern hyrorna med 4,95 procent.

Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag kommit med historiskt höga hyreskrav, vissa på 12 procent eller mer. Efter utmanande men konstruktiva förhandlingar är det klart att Hyresgäst­föreningen och Treklövern nått en överenskommelse om hyrorna för 2024.

– Det har varit tufft att nå en överenskommelse eftersom både bostadsbolagets kostnader för att äga och förvalta sina fastigheter och hyresgästernas levnadsomkostnader samtidigt ökar, säger Jens Svenson, förhandlare på Hyresgäst­föreningen region norra Skåne och som leder Hyresgäst­föreningens förhandlingsdelegation mot bolaget.

Årets hyres­förhandlingar har präglats av ett lika ansträngt samhällsekonomiskt läge som i fjol. En ekonomisk situation som påverkar alla parter, och där hyresgäster under en längre tid sett sina marginaler krympa och försvinna genom inflation och höga hyreshöjningar.

– Att hitta en balanspunkt i förhandlingen har varit en utmaning. Parterna har trots det tuffa läget lyckats enas i en kompromiss som vi kan stå bakom. Vi vet att det är en hög höjning som många hyresgäster kommer ha tufft att bära som redan kämpar med sin ekonomi. Samtidigt har vi gjort allt vi bara kunnat för att hålla nere den här hyreshöjningen, säger Jens Svenson, förhandlare på Hyresgäst­föreningen region norra Skåne.