Nicklas Lidholm, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne
Foto: Marie Walther
Nicklas Lidholm, förhandlare Hyresgäst­föreningen norra Skåne

Klar förhandling: Ny hyra för KKBs hyresgäster

Hyresgäst­föreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget KKB Fastigheter AB har enats om en ny hyresöverenskommelse för närmare 2 000 lägenheter i Kävlinge. Från och med 1 januari 2024 höjer KKB hyrorna med 5,6 procent för varmhyror och 4 procent för kallhyror. KKB ville först höja hyran med 14,4 procent. Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag kommit med historiskt höga hyreskrav.

Efter utmanande men konstruktiva förhandlingar är det klart att Hyresgäst­föreningen och KKB nått en överenskommelse om hyror för 2024. Överenskommelsen innebär att KKB höjer hyrorna i genomsnitt med 5,39 procent, från 1 januari 2024.

– Vi har pressat ner fastighetsägarens yrkande till lägre än hälften, men att skriva under på 5,6 procent är inte roligt, vi är medvetna att det blir en tung smäll för många. Med tanke på att vi är inne i andra året med en levnadskostnadskris och hyresgäster som är väldigt hårt pressade ekonomiskt, hade vi helst velat se en lägre höjning. Men i en förhandling måste båda parter vara villiga att närma sig varandra och hitta lösningar och denna förhandling har präglats av ett avvägande bolagets behov och hyresgästernas intressen, säger Nicklas Lidholm, förhandlare på Hyresgäst­föreningen region norra Skåne.

Årets hyres­förhandlingar präglas av ett än mer ansträngt samhällsekonomiskt läge än i fjol. En ekonomisk situation som påverkar alla parter, och där hyresgäster under en längre tid sett sina marginaler krympa och försvinna genom inflation och höga hyreshöjningar.

- I år är det därför extra viktigt att fastighetsägare tar sitt ansvar då många hyresgäster lever på marginaler. Vi hoppas samtidigt att det finns en förståelse för att det i år har blivit högre hyreshöjningar. Det är en otroligt tuff sits för många av landets hyresgäster. Vi har kämpat allt vi kunnat för att trycka ned de rekordhöga kraven som fastighetsägarna kommit med, säger Nicklas Lidholm, förhandlare på Hyresgäst­föreningen region norra Skåne.

Parterna har i denna förhandling beaktat den partsgemensamma överenskommelsen som grund för de årliga förhandlingarna.