Torsås Bostads AB höjer hyrorna med 4,9 procent från 1 januari.

Hyrorna klara för Torsås Bostads AB

Efter beslut från Hyresmarknadskommittén (HMK) höjer Torsås Bostads AB sina hyror med 4,9 procent. Höjningen gäller från 1 januari 2023 och hyresgästerna kommer därmed med att få betala retroaktivt. Hyresgäst­föreningens förhandlare Mikael Nelander tycker att det är synd att HMK beslutade om en retroaktiv höjning.

- Det känns tråkigt att det blev en retroaktiv höjning, det är något jag vet drabbar många hyresgäster hårt. Men det här är HMK:s beslut som vi tyvärr inte kan påverka, säger Mikael Nelander, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

I början av förhandlingarna ville Torsås Bostads AB ha en höjning med 7,23 procent. Det menade Hyresgäst­föreningen var en för hög höjning och parterna kunde inte komma överens.

- Jag förstår att det hårda ekonomiska läget gör det svårt för bostadsbolagen. Men man får inte glömma att alla drabbas, även hyresgästerna som har fått ökade kostnader. Vi måste skydda hyresgästernas intressen och då kan vi inte gå med på för höga hyreshöjningar, säger Mikael Nelander.

När parterna inte kunde komma överens i den lokala förhandlingen, gick ärendet vidare till HMK. Hos HMK hamnar förhandlingsärenden där Hyresgäst­föreningen och ett kommunalt bostadsbolag som Torsås Bostads AB inte kan komma överens. Det är nu HMK:s beslut som ligger till grund för bolagets hyreshöjning. Från den 1 januari 2023 höjs hyrorna för bolagets 570 lägenheter med 4,9 procent. Detta innebär att hyresgästerna måste betala höjningen retroaktivt.