Hyresgäst­föreningens initiativ till medling gav resultat – hyrorna klara hos 30 privata fastighetsägare i Mark och Bollebygd

I februari blev det känt att Fastighetsägarna GFR valde att ansöka om att en skiljeman skulle avgöra hyreshöjningen för de fastigheter i Bollebygd och Mark som organisationen förhandlar. Som svar på detta begärde Hyresgäst­föreningen att medling skulle genomföras. Efter medlingen har parterna kommit överens om årets hyreshöjning.

Fastighetsägarna har runt om i landet valt att ansöka hos Hyresnämnden om att en skiljeman ska utses för förhandlingarna i närmare hundra kommuner.

- Vår uppfattning är att tvistlösningsorgan ska användas restriktivt. Vi ville utreda alla möjligheter till att nå en överenskommelse innan det blev ett beslut för skiljemannen. Att parterna kunde nå en överenskommelse efter medlingen visar att förhandlingssystemet fungerar, säger Stefan Lindborg, förste förhandlare på Hyresgäst­föreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Överenskommelsen innebär att hyrorna i Bollebygd höjs med i genomsnitt 4,20 procent och i Mark med i genomsnitt 5,33 procent. Hyreshöjningen kommer att vara differentierad beroende på om exempelvis bor i en fastighet där uppvärmning ingår i hyran eller en nyproducerad fastighet. Höjningen träder i kraft 1 februari. Inför förhandlingarna begärde Fastighetsägarna att hyran skulle höjas med 11 procent i båda kommunerna.

– Det är en tuff sits för många hyresgäster och vi har verkligen kämpat för att pressa det rekordhöga kravet. Det blir ingen höjning med 11 procent och hyresgästerna slipper dessutom osäkerheten som en skiljemannaprövning skulle innebära, konstaterar Abdukadir Abdulle, Hyresgäst­föreningens förhandlare i Bollebygd.