Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder.  Foto Filippa Ländin
Hyresgäst­föreningens förbundsordförande Marie Linder. Foto Filippa Ländin

Hyresgäst­föreningen kommenterar regeringens budget: Vänta-och-se-politik

Idag presenterade regeringen sin vårändringsbudget för 2023. Hyresgäst­föreningen saknar politik som möter den ekonomiska krisen och som väntar ut byggkrisen istället för att bemöta den. Däremot välkomnar Hyresgäst­föreningen det förlängda bostadsbidraget.

- Vi tycker det är bra att regeringen går fram med det förlängda bostadsbidraget och tilläggsbidraget. Däremot tror vi inte att det räcker. Vanligt folk har svårt med det mest basala som mat på bordet och att betala hyran och då behöver regeringen presentera politik som möter den ekonomiska krisen. Det gör inte den här budgeten tyvärr, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgäst­föreningen.

Även Hyresgäst­föreningens chefekonom är kritisk till regeringens budget.

- Den här regeringen väljer att vänta ut byggkrisen istället för att bemöta den med aktiv politik. I år störtdyker byggandet ner till ca 25000 bostäder, när detskulle behövas 60000.Nu måste regeringen kliva fram istället för att passivt se på. Förmånliga bygglån och en planeringsbonus till kommunerna krävs för att hålla uppe byggandet och bygga bort bostadsbristen. Med regeringens vänta och se-politik riskerarkrisen istället att fördjupas, säger Martin Hofverberg chefekonom på Hyresgäst­föreningen.