Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Fristadbostäder vill höja hyrorna med 9,74 procent

Kommunägda Fristadbostäder vill höja hyrorna med 106,50 kronor per kvadratmeter och år från och med den 1 april. Nu väntar tuffa förhandlingar med motparten Hyresgäst­föreningen.

Fristadbostäder (Fribo) är sist ut av Borås fem kommunala bostadsbolag att kalla till hyresförhandling. Fribo vill få igenom en hyresökning på 106,50 kronor per kvadratmeter och år vilket skulle öka bolagets hyresintäker med 9,74 procent.

Hyresgäst­föreningen, som representerar Fribos 630 hyreshushåll i förhandlingarna, konstaterar att bolagens yrkande inte tar hänsyn till att en hyreshöjning på närmare tio procent skulle få en förödande effekt på många hyresgästers privatekonomi.

– En hyreshöjning på närmare tio procent kommer vi aldrig gå med på. Vi förstår att också fastighetsbolag drabbas av ökande kostnader, men bördorna för kostnadsökningen måste fördelas på ett rättvist sätt, säger Stefan Lindborg, som leder Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp.

– Vi kommer göra vårt yttersta för att nå en överenskommelse som är så bra som möjligt för hyresgästerna och som skapar en balans gentemot bolagets behov, Stefan Lindborg.

För en tvåa på 60 kvadrat skulle Fribos krav innebära en höjning med 533 kronor i månaden eller 6 390 kronor per år, det vill säga mer än en extra månadshyra. För en trea på 80 kvadrat skulle höjningen bli 710 kronor i månaden eller 8 520 kronor per år.

Förhandlingen startar den 29 januari.

Faktaruta

För att räkna ut vad Fribos krav innebär för dig tar du den föreslagna höjningen och multiplicerar med din lägenhets kvadratmeteryta. Summan du får dividerar du med 12 månader.

Exempel 1: 106,50 kr x 60 kvm = 6 390 kr / 12 månader = 532,50 kronor per månad.
Exempel 2: 106,50 kr x 80 kvm = 8 520 kr / 12 månader = 710 kronor per månad.

Status på förhandlingarna med Borås fem kommunala, allmännyttiga bostadsbolag.

Bolag

Krav