Thomas Grinderslev, förhandlare Hyresgäst­föreningen

Förhandlingen om Tibrobyggens nya hyror är klar

Hyresförhandlingen mellan Tibrobyggen och Hyresgäst­föreningen resulterade i ett avtal som sträcker sig över två år och berör 762 hushåll. Den 1 april stiger hyrorna med 5,5 procent i snitt och i april 2025 med ytterligare fem procent i snitt.

När förhandlingarna startade stod parterna långt ifrån varandra. Kommunägda Tibrobyggen presenterade ett historiskt högt krav på 90 kronor per kvadratmeter och år, vilket motsvarar 8,94 procent. Bolaget hänvisade till höjda byggpriser och ökade kostnader för taxor, räntor och underhåll. Hyresgäst­föreningen, som i förhandlingen representerade de 762 hyreshushållen, ansåg att kravet var oskäligt högt. Efter hårda förhandlingar har nu parterna lyckats få till en överenskommelse som sträcker sig över två år.

Enligt Thomas Grinderslev, förhandlare på Hyresgäst­föreningen, har det varit tufft att nå en överenskommelse eftersom både hyresgästernas levnadsomkostnader och bostadsbolagets kostnader för att äga och förvalta sina fastigheter ökar samtidigt.

– Att hitta en balanspunkt i förhandlingen har varit en utmaning. Parterna har trots det svåra läget lyckats enas i en kompromiss som vi kan stå bakom. Vi vet att detta är en tuff höjning som kommer att kännas för många som redan kämpar med sin ekonomi. Men jag känner mig ändå trygg med att vi inte har gått med på en hyreshöjning som är högre än vad som var nödvändigt. Nu stannar höjningen för en tvåa på 60 kvadrat på 280 kronor i år vilket kan jämföras med bolagets krav på 450 kronor, säger Thomas Grinderslev.

Höjningen räknas ut i kronor per kvadratmeter vilket innebär att det är storleken på lägenheten som avgör hyreshöjningens storlek.

• Kallhyror:
    1 april 2024 höjs kvadratmeterhyran med 40 kronor per år
    1 april 2025 höjs kvadratmeterhyran med ytterligare 40 kronor per år

• Varmhyror:
    1 april 2024 höjs kvadratmeterhyran med 56 kronor per år
    1 april 2025 höjs kvadratmeterhyran med ytterligare 53 kronor per år

Räkna ut din hyreshöjning

För att räkna ut vad överenskommelsen innebär för dig tar du höjningen och multiplicerar med din lägenhets kvadratmeteryta. Summan du får dividerar du med 12 månader.

Exempel kallhyra: 40 kr x 60 kvm = 2 400 kr per år / 12 månader = 200 kronor per månad.

Exempel varmhyra: 56 kr x 60 kvm = 3 360 kr per år / 12 månader = 280 kronor per månad.