Thomas Grinderslev, förhandlare på Hyresgäst­föreningen
Inga restriktioner
Thomas Grinderslev, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Förhandlingen om Mark Bostäders nya hyror är klar

Hyresförhandlingen mellan Mark Bostäders och Hyresgäst­föreningen resulterade i ett avtal som sträcker sig över två år och berör 3 321 hushåll. Den 1 februari höjs hyran med 4,9 procent och i januari 2025 med ytterligare 4,5 procent.

När förhandlingarna startade stod parterna långt ifrån varandra. Kommunägda Marks Bostäder presenterade ett historiskt högt krav på 8,79 procent. Hyresgäst­föreningen, som i förhandlingen representerar 3 321 hyreshushåll, ansåg att kravet var oskäligt högt. Efter hårda förhandlingar har nu parterna lyckats få till en överenskommelse som sträcker sig över två år.

Enligt Thomas Grinderslev, förhandlare på Hyresgäst­föreningen, har det varit tufft att nå en överenskommelse eftersom både hyresgästernas levnadsomkostnader och bostadsbolagets kostnader för att äga och förvalta sina fastigheter ökar samtidigt.

– Att skriva under avtal som innebär tuffa hyreshöjningar är otroligt tungt, vi vet att det blir en svår smäll för många hyresgäster som redan kämpar med sin ekonomi. Men vi har kämpat för att hålla nere den här hyreshöjningen och jag är trygg med att vi har gjort allt vi kunnat. Nu stannar höjningen för en genomsnittstvåa med varmhyra på 274 kronor för 2024 vilket kan jämföras med bolagets krav på 489 kronor.

Mer fakta om Mark Bostäders hyreshöjning

• Hyreshöjningen ger Skövdebostäder ökade hyresintäkter med 4,9 procent 2024 och 4,5 procent 2025.
  • Höjningen för hyresgästerna räknas ut i kronor per kvadratmeter vilket innebär att det är storleken på lägenheten som avgör hyreshöjningens storlek. Höjningen är dessutom lägre för hyresgäster som själva betalar för lägenhetens uppvärmning.
  • I februari 2024 höjs varmhyran med 54,71 kronor per kvadratmeter, och kallhyran med 34,38 kronor per kvadratmeter. Den exakta höjningen per kvadratmeter för 2025 kommer att räknas fram under 2024.
  • Inför förhandlingen krävde Mark Bostäder att hyran skulle höjas med 97,8 kronor per kvadratmeter.
  • För att räkna ut vad överenskommelsen innebär för dig tar du höjningen och multiplicerar med din lägenhets kvadratmeteryta. Summan du får gäller för ett år och du dividerar med 12 för att få höjningen per månad.

Exempel 1, lägenhet på 60 kvadratmeter med kallhyra:
34,38 kr x 60 kvm = 2 063 kr / 12 månader = 172 kronor per månad.

Exempel 2, lägenhet på 60 kvadratmeter med varmhyra:
54,71 kr x 60 kvm = 3 283 kr / 12 månader = 274 kronor per månad.

Exempel 3, lägenhet på 70 kvadratmeter med varmhyra:
54,71 kr x 70 kvm = 3 830 kr / 12 månader = 319 kronor per månad.

Därför höjs hyran

Hyresgäst­föreningen, Fastighetsägarna och Sveriges allmännytta har i den så kallade treparts­överenskommelsen enats om att den årliga hyresutvecklingen ska förhandlas utifrån de senaste tre årens genomsnittliga kostnadsutveckling för att äga och förvalta fastigheter på den aktuella orten. Denna kostnadsutveckling ska i förhandlingen vägas mot den samhällsekonomiska utvecklingen och kostnadsförändringar för hushållen.