Stefan Lindborg, försteförhandlare på Hyresgäst­föreningen
Inga restriktioner
Stefan Lindborg, försteförhandlare på Hyresgäst­föreningen

Förhandlingen om Mariehus nya hyror är klar

Nu är förhandlingen klar mellan Hyresgäst­föreningen och Mariehus Fastigheter. Uppgörelsen innebär att hyrorna höjs med 4,96 procent i genomsnitt den 1 april. Bostadsbolagets ursprungliga krav låg på elva procent.

När förhandlingarna startade ville det allmännyttiga bostadsbolaget Mariehus få igenom hyreshöjningar på elva procent med hänvisning till kostnadsökningar från bland annat kommunala taxehöjningar. När avtalet nu är undertecknat, stannar årets hyreshöjning på 4,96 procent i genomsnitt. För hushållen varierar höjningen från 3,5 till 5,25 procent beroende på om värmen ingår i hyran eller om man bor i en mer nyproducerad lägenhet med så kallad presumtionshyra.

–  2024 är ett tufft år för hyresgästerna. Det här är en hög hyreshöjning som kommer vara kännbar för hyresgästerna, men jag känner mig ändå trygg med att vi inte har gått med på en hyreshöjning som är högre än vad som var nödvändigt, säger Stefan Lindborg, som ledde Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp.

Förhandlingsresultatet innebär att hyran för en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter höjs med 284 kronor i stället för 630 kronor som var bolagets ursprungliga krav.