Förhandlare, Hyresgäst­föreningen

Förhandlingen om Lysekilsbostäders nya hyror är klar

Kommunala Lysekilsbostäder ville höja hyrorna med 8,9 procent. Efter förhandling med Hyresgäst­föreningen stannade höjningen på 5 procent i genomsnitt.

När förhandlingarna startade stod parterna långt ifrån varandra. Lysekilsbostäder presenterade ett historiskt högt krav på 8,9 procent vilket Hyresgäst­föreningen, som representerar bostadsbolagets 1 183 hyreshushåll, ansåg var bortom all rimlighet. Efter hårda förhandlingar har nu parterna lyckats enas om en genomsnittlig höjning på fem procent från den 1 januari.

– Vi vet att det här blir en svår smäll för många hyresgäster som redan kämpar för att få ekonomin att gå ihop. Men vi har verkligen gjort allt för att höjningen ska bli så låg som möjligt i dessa tuffa tider och därför står vi bakom avtalet, kommenterar Sophia Fors, som ledde Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp.

Överenskommelsen innebär att Lysekilsbostäders hyresintäkter ökar med fem procent. För hushållen varierar höjningen. Betalar man kallhyra får man en hyreshöjning på 3,4 procent. Om däremot värmen ingår i hyran så höjs den med 60 kronor per kvadratmeter och år. För en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter blir höjningen 300 kronor vilket kan jämföras med bolagets krav på 510 kronor.

Det här innebär hyreshöjningen för dig

Om du betalar varmhyra:
För att räkna ut vad du får i hyreshöjning tar du höjningen per kvadratmeter och år (60 kronor) och multiplicerar med din lägenhets kvadratmeteryta. Summan du får dividerar du med 12 månader.

• Exempel 1: 60 kr x 50 kvm = 3 000 kr / 12 månader = 250 kronor per månad.
  • Exempel 2: 60 kr x 60 kvm = 3 600 kr / 12 månader = 300 kronor per månad.
  • Exempel 3: 60 kr x 70 kvm = 4 200 kr / 12 månader = 350 kronor per månad.

Om du betalar kallhyra:
Betalar du kallhyra multiplicerar du din nuvarande hyra med 3,4 procent (0,034) för att få fram höjningen.

• Exempel: 5 735 kr x 0,034 = 195 kronor per månad.