Thomas Grinderslev, förhandlare Hyresgäst­föreningen

Förhandlingen om Falköpings Hyresbostäders nya hyror är klar

Kommunala Falköpings Hyresbostäder ville höja hyrorna med 9,5 procent. Efter förhandling med Hyresgäst­föreningen stannade höjningen på 5,59 procent i genomsnitt.

När förhandlingarna startade stod parterna långt ifrån varandra. Kommunägda Falköpings Hyresbostäder presenterade ett historiskt högt krav på 9,5 procent. Hyresgäst­föreningen, som i förhandlingen representerar 1 915 hyreshushåll, ansåg att kravet var oskäligt högt. Efter hårda förhandlingar, där båda parter har fått ge och ta, har man nu kommit överens om en genomsnittlig höjning på 5,59 procent från den 1 februari.

– Vi har kämpat för att hålla nere den här hyreshöjningen så mycket det bara går och vi har krävt vittgående effektiviseringar och besparingar från bostadsbolagets sida. Trots det så vet vi att överenskommelsen blir tuff för många hyresgäster som redan kämpar med ekonomin. Nu stannar höjningen för en genomsnittstvåa på 324 kronor vilket kan jämföras med bolagets krav på 551 kronor, säger Thomas Grinderslev, förhandlare på Hyresgäst­föreningen.

Enligt Thomas Grinderslev har det varit extra tufft att nå en överenskommelse i år eftersom både hyresgästernas levnadsomkostnader och bostadsbolagets kostnader för att äga och förvalta sina fastigheter ökar samtidigt.

– På grund två år med extrema taxehöjningarna på bland annat fjärrvärme i Falköpings kommun, har årets hyreshöjning blivit ungefär 0,6 procent högre än på andra orter i regionen utifrån det genomsnitt som finns i dagsläget.

Faktaruta

Den genomsnittliga hyreshöjningen ligger på 5,59 procent. För hyresgästerna varierar höjningen mellan 4,5 och 6,0 procent, där den minsta höjning är fastställd till 200 kronor och taket för den högsta höjningen är 650 kronor per månad.

Typ av lägenhet

Hyres-
höjning

Lägenheter där värme och hushållsel ingår i hyran