Förhandlare, Hyresgäst­föreningen

Förhandlingen om AB Bostäder i Lidköpings nya hyror är klar

Hyresförhandlingen mellan AB Bostäder i Lidköping och Hyresgäst­föreningen resulterade i ett avtal som sträcker sig över två år och berör 2 624 hushåll. Vid årsskiftet ökar bolagets hyresintäkter med 5,05 procent och i januari 2025 med ytterligare 4,9 procent. Kraftigt ökade kommunala avgifter för fjärrvärme, vatten och avfall har bidragit till bostadsbolagets ökade omkostnader.

När förhandlingarna startade den 1 november begärde kommunägda AB Bostäder i Lidköping 7,75 procent i genomsnitt men med höjningar upp till 9,75 procent på grund av bolagets begäran om differentiering beroende på bostadsområde och lägenhetstyp. Hyresgäst­föreningen, som i förhandlingen representerade 2 624 av bostadsbolagets hyreshushåll, ansåg att kravet var oskäligt högt.

Efter hårda förhandlingar har nu parterna lyckats få till en överenskommelse som sträcker sig över två år. Vid årsskiftet går hyrorna upp med 5,05 procent i genomsnitt och i januari 2025 med ytterligare 4,9 procent i genomsnitt.

För hushållen varierar höjningen beroende på lägenhetstyp och bostadsområde. För 2024 får en majoritet av lägenheterna en höjning med 5,25 procent. Lägenheter där värmen inte ingår i hyran och nyare lägenheter med så kallad presumtionshyra får lägre höjningar. 2025 års hyreshöjning om 4,9 procent ska parterna fördela i förhandling under hösten 2024. Bolaget har begärt att den höjningen ska fördelas med plus/minus två procent beroende på lägenhetstyp och bostadsområde.

Enligt Ludvig Möller, som leder Hyresgäst­föreningens förhandlingsdelegation mot bolaget, har det varit tufft att nå en överenskommelse eftersom både hyresgästernas levnadsomkostnader och bostadsbolagets kostnader för att äga och förvalta sina fastigheter ökar samtidigt. Specifikt för Lidköping är att de kommunala avgifterna för fjärrvärme, vatten och avfall kommer att öka kraftigt under nästa år vilket slår hårt mot kostnadsutvecklingen.

– Att hitta en balanspunkt i förhandlingen har varit en utmaning. Parterna har trots det tuffa läget lyckats enas i en kompromiss som vi kan stå bakom. Vi vet att detta är en rekordhöjning som kommer att kännas för många som redan kämpar med sin ekonomi. Men vi har pressat höjningen så mycket som vi bara kunnat. Nu stannar den genomsnittliga hyreshöjningen för 2024 på 323 kr vilket kan jämföras med bolagets ursprungliga krav på upp till 587 kronor.

Presumtionshyra är en hyra som har förhandlats fram för nybyggda lägenheter. Hyran gäller i 15 år och får bara ändras med hänsyn till den allmän­na hyresutvecklingen på orten.