Ludvig Möller, förhandlingsjurist på Hyresgäst­föreningen

Förhandling om Uddevallahems och Ljungskilehems hyror

Bostadsstiftelserna Uddevallahem och Ljungskilehem har påkallat förhandling med Hyresgäst­föreningen om nästa års hyror. Förhandlingen sker i ett tufft ekonomiskt läge för hushåll såväl som företag och berör 4 378 lägenheter. Stiftelserna vill ha nya hyror från den 1 januari 2024.

Efter ett år med rekordhöga hyreshöjningar och stigande levnadskostnader har många hyresgäster svårt att få sin hushållsbudget att gå ihop. Kostnadsutvecklingen för att äga och förvalta bostadsfastigheter är samtidigt på fortsatt höga nivåer. Hyresgäst­föreningen ser det som helt nödvändigt att parterna tar ett gemensamt ansvar för att hitta en balans i förhandlingarna.

– En förutsättning för att vi ska nå en förhandlingslösning är att Uddevallahem och Ljungskilehem inte övervältrar hela sin kostnadsutveckling på hyresgästerna. Stiftelserna måste acceptera sjunkande marginaler, vilket är den verklighet som gäller för hyresgästkollektivet och många andra företag. Något annat kan vi inte acceptera, säger Ludvig Möller, Hyresgäst­föreningens förhandlare.

Uddevallahem och Ljungskilehem har inför förhandling inte meddelat med hur mycket de vill höja hyrorna.