Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgäst­föreningen
Inga restriktioner
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Fastighetsägarna GFR strandar förhandlingarna i Borås och Alingsås

Fastighetsägarnas region GFR har valt att avbryta hyres­förhandlingarna i Borås och Alingsås. Branschorganisationen företräder runt 100 hyresvärdar i Borås och ett trettiotal i Alingsås. Motparten, Hyresgäst­föreningen, representerar de cirka 10 800 hyreshushållen som berörs av förhandlingarna. Fastighetsägarna vill ta en rättstvist och låta hyrorna avgöras av en skiljeman tillsatt av Hyresnämnden i stället för att fortsätta förhandla.

Nu står det klart att Fastighetsägarna GFR väljer att avbryta förhandlingarna med Hyresgäst­föreningen i Borås och Alingsås, liksom i många andra kommuner runtom i landet. I stället vill branschorganisationen låta en skiljeman utsedd av Hyresnämnden avgöra årets hyreshöjningar. Från Hyresgäst­föreningens sida beklagar man Fastighetsägarnas agerande som man menar kan resultera i stora retroaktiva hyror i en tid då många redan har det riktigt tufft ekonomiskt.

– De största förlorarna på strandningar är hyresgästerna eftersom det nu kommer att dröja två till tre månader innan de nya hyrorna blir klara. Vi ser att både privata och kommunala bostadsbolag, på många håll i Sverige, har kunnat komma överens och landat på helt andra nivåer. Det borde gå även här men då behöver Fastighetsägarna komma till bordet med en annan inställning, säger Hyresgäst­föreningens förhandlingsledare, Jesper Lissmark.

– Hyresvärdarnas affärer har gått som tåget senast decenniet. När det nu kommer dåliga år vill dom dumpa alla kostnadsökningarna på hyresgästerna. Det kan inte vi acceptera. Vi är alltid beredda att förhandla, sätta oss ned och komma överens. Men då måste det vara med en utgångspunkt att vi tar delat ansvar, inte bara att en part ska ta hela smällen. Fastighetsägarna är välkomna tillbaka till förhandlingsbordet när som helst, säger Jesper Lissmark.

Fastighetsägarna har strandat förhandlingar på flera håll i landet, bland annat i Stockholm, Göteborg, Eskilstuna, Karlstad och Örebro för att vända sig till Hyresnämnden för att utse en skiljeman som får avgöra hyresnivån.

– Vi får en bild av att de satt strandningarna i system för att inte ta ansvar för att nå en bra överenskommelse. Det tycker vi är fel. Vi har kommit överens förut och det är ett system som tagit sig igenom många kriser. Det ska vi klara av även denna gång.

Några av de större hyresvärdarna som väljer att låta branschorganisationen förhandla hyrorna åt dem är Willhem, Victoriahem, Svea Fastigheter och HSB i Borås samt Neobo och HSB i Alingsås.

– Att bolag som Willhem och Victoriahem nu kräver chockhöjningar går inte ihop eftersom de brottas med ett stort antal outhyrda lägenheter. De tvingas redan lämna hyresrabatter på upp till 1 500 kronor i månaden för att få sina dyra lägenheter uthyrda, påpekar Jesper Lissmark.