Förhandlare, Hyresgäst­föreningen

Efter beslut från HMK – hyrorna klara för Vara Bostäders hyresgäster

Nu är 2024 års hyror klara för Vara Bostäders 608 hyreshushåll. Beslutet från Hyresmarknadskommittén innebär att hyrorna höjs med 5,4 procent, retroaktivt från 1 januari i år. Hyresgäst­föreningen beklagar att strandningen medförde att överenskommelsen dröjde men konstaterar att hyresgästerna slapp höjningar på nästan 9 procent.

Beslutet innebär att de flesta hyresgästerna får en retroaktiv höjning av hyran med 5,4 procent. Hyrespåslaget för januari och februari kommer att fördelas på mars och aprils månaders hyresavier. Fastigheterna Pinjen 12 och Pinjen 13 berörs inte av beslutet eftersom de omfattas av en separat förhandling.

– Vi hade helst sett en lokal uppgörelse men det är positivt att HMK tog hänsyn till våra invändningar. Deras beslut ligger betydligt närmare vårt motbud än Vara Bostäders krav, säger Håkan Skött, förhandlingsledare på Hyresgäst­föreningen.

Bostadsbolagets ursprungliga krav låg på 8,9 procent vilket de under förhandlingen sänkte till sjuprocent. Hyresgäst­föreningens sista motbud låg på 4,6 procent. Bostadsbolaget valde att avbryta förhandlingarna och begärde medlingshjälp från Hyresmarknadskommittén (HMK). Eftersom HMK inte kunde komma fram till något medlingsförslag, och parterna fortfarande stod långt ifrån varandra, utsåg HMK en oberoende ordförande som fick besluta hyrorna för 2024.

– Vi flaggar alltid för att de största förlorarna på strandningar är hyresgästerna i och med att förhandlingen då drar ut på tiden. Nu blir det två månaders retroaktiva hyror vilket blir jättetufft för många, förklarar Håkan Skött.

För en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter höjs hyran med 330 kronor vilket kan jämföras med bostadsbolagets ursprungliga krav på 541 kronor.

Även förra året strandade Vara Bostäder hyres­förhandlingarna. När HMK presenterade ett medlingsbud på 4,5 procent valde parterna att acceptera det. I och med att strandningsprocessen drog ut på tiden fick hyresgästerna två månaders retroaktiv hyreshöjning.