Förhandlare, Hyresgäst­föreningen

Efter beslut från HMK – hyrorna klara för Vänersborgsbostäders hyresgäster

Nu är 2024 års hyror klara för Vänersborgsbostäders 3 028 hyreshushåll. Beslutet från Hyresmarknadskommittén innebär att hyrorna höjs med 5,19 procent i snitt, retroaktivt från 1 januari i år.

Beslutet innebär att de flesta hyresgästerna får en retroaktiv höjning av hyran med 5,3 procent. För nyare lägenheter med så kallad presumtionshyra blir höjningen fyra procent.

– Vi hade helst sett en lokal uppgörelse men det är positivt att HMK tog hänsyn till våra invändningar. Deras beslut ligger betydligt närmare vårt sista motbud än Vänersborgsbostäders sänkta krav, säger Sophia Fors, förhandlingsledare på Hyresgäst­föreningen.

Vänersborgsbostäder ursprungliga krav låg på 9,2 procent vilket de under förhandlingen sänkte till åtta procent. Hyresgäst­föreningens motbud låg på 4,8 procent. Bostadsbolaget valde då att stranda förhandlingen och begärde medlingshjälp av Hyresmarknadskommittén (HMK). När tvistlösningsorganet inte kunde lämna ett medlingsbud föredrog Vänersborgsbostäder att låta HMK besluta om 2024 års hyror.

– Vi flaggar alltid för att de största förlorarna på strandningar är hyresgästerna i och med att förhandlingen då drar ut på tiden. Nu blir det två månaders retroaktiva hyror vilket blir jättetufft för många, förklarar Sophia Fors.

För en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter höjs hyran med 301 kronor vilket kan jämföras med Vänersborgsbostäders ursprungliga krav på 522 kronor.

Även förra året strandade Vänersborgsbostäder hyres­förhandlingarna. Deras utgångsbud inför 2023 låg på 6,4 procent vilket de sedan sänkte till 5,98 procent. Hyresgäst­föreningens motbud låg på 2,95 procent. Innan HMK hunnit presentera sitt medlingsbud valde bostadsbolaget att återuppta förhandlingen och parterna kunde till slut nå en överenskommelse på 4,48 procent.