Text från TT

Efter beslut från HMK – hyrorna klara för MKB:s hyresgäster

Nu är 2024 och 2025 års hyror för MKB:s hyresgäster klara. Beslutet från Hyresmarknadskommittén innebär ett tvåårsavtal med en hyreshöjning på 5,7 procent från 1 februari 2024, samt 4,5 procent från 1 januari 2025. 26 400 hushåll med cirka 65 000 hyresgäster berörs.

– Vi hoppas till nästa år, och framöver, att förhandlingarna sköts lokalt mellan parter som kan de lokala förutsättningarna och inte i HMK, säger Benny Bendzovski, förhandlingschef på Hyresgäst­föreningen region södra Skåne.

MKB begärde från början en hyreshöjning på 8,25 procent från årsskiftet, ett bud Hyresgäst­föreningen inte kunde acceptera.

– Vi från Hyresgäst­föreningen tycker att det är beklagligt att en allmännytta som MKB inte kunde ta ett större ansvar med tanke på den svåra ekonomiska situation som drabbar våra medlemmar och hyresgäster, säger Benny Bendzovski.

Under vintern kampanjade Hyresgäst­föreningen i Malmö mot MKB för att få tillbaka bostadsbolaget till förhandlingsbordet genom manifestationer, namninsamling och samtal med hyresgäster.

– Genom vår MKB-kampanj kunde vi se att väldigt många malmöbor tycker att detta är en otroligt viktig fråga, det handlar om ens eget hem, att man ska ha en rimlig hyra och att man ska ha råd att kunna bo kvar. Över 2000 personer skrev under vår namninsamling för att få MKB tillbaka till förhandlingsbordet. Vi vill tacka alla som ställde upp! Tyvärr räckte detta inte hela vägen fram, då MKB var fastlåsta i sitt eget utgångsbud, säger Joel Nordström, kampanjansvarig och sammankallande för Hyresgäst­föreningen i Malmös förhandlingsdelegation.