Sophia Fors, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Sophia Fors, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Edethus höjer hyrorna med 4,4 procent

Nu är hyres­förhandlingarna klara mellan Hyresgäst­föreningen och kommunala Edethus. Den 1 april går hyrorna upp med 4,4 procent vilket är en sänkning av bostadsbolagets ursprungliga krav.

Nu är årets hyror förhandlade för 351 hushåll hos Edethus. Överenskommelsen mellanbostadsbolaget och Hyresgäst­föreningen innebär en hyreshöjning på 4,4 procent. Inför förhandlingarna hade Edethus krävt att få höja hyrorna med 6,7 procent.

Enligt Sophia Fors, som ledde Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp, har mycket stått på spel i år och hon konstaterar att förhandlingarna varit de tuffaste på väldigt länge.

­­– Det är ett svårt år för hyresgäster runt om i Sverige och vi ser hur många får kämpa för att få ekonomin att gå ihop. Då är det svårt att vara nöjd med några hyreshöjningar. Men vi kan konstatera att vi i den här förhandlingen har sparat 535 000 kronor åt hyresgästerna om man jämför med Edethus krav för 2023.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär uppgörelsen en höjning på 217 kronor som kan jämföras med det ursprungliga kravet på 331 kronor.