Opinionsbildning

Hyresgästföreningen arbetar långsiktigt för att stärka alla hyresgästers rätt till ett bra hem. Om boendevillkoren försämras påverkas cirka tre miljoner människor som bor i hyreslägenhet i Sverige. Därför arbetar vi med att försöka påverka beslutsfattare och bilda opinion för att skydda och utveckla hyresgästernas rättigheter och boendekvalitet.

Vi tror att ett tryggt Sverige skapas av trygga människor, och att trygga människor skapas i trygga hem. Att ett eget hem är en mänsklig rättighet och grunden till att vardagen och livet ska fungera. Vi tycker att alla har rätt till ett bra hem. Vad tycker du?

Diskutera på vår Facebooksida eller på #EttBraHem och hjälp oss sprida filmen nedan.

Vi arbetar också för att hyresrätten ska behandlas likvärdigt med villa och bostadsrätt i lagar och regelsystem, till exempel i skattefrågor. Du kan också vara med i arbetet för rättvisa boendevillkor, i hela landet eller i staden där du bor. Ju fler aktiva vi är, desto mer kan vi göra. Läs mer om våra bostadspolitiska förslag här.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.