Nej till marknadshyror

Regeringsförhandlingarna mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet resulterade i en lista med reformförslag. Nu har Sverige en regering som släppts fram med villkoret att genomföra en rad reformer. En av dessa är att införa marknadshyror i nyproduktion.

Att höja redan höga nyproduktionshyror genom marknadshyror löser inte problemen på bostadsmarknaden. Förslagen kommer inte leda till fler bostäder till unga, människor som separerar, folk som behöver flytta till ny ort för jobb eller äldre som behöver flytta till modernare bostäder.

Är du orolig över hur den nya regeringen kommer påverka din hyra?
Läs om vår bedömning av konsekvenserna för dig som hyresgäst.

Vad tycker Hyresgästföreningen om den nya regeringens bostadspolitik?
Läs mer om vad Hyresgästföreningen tycker om förslagen.

Hyresgästföreningen arbetar mot marknadshyror

Hyresgästföreningen försöker med alla medel motverka att det ska införas marknadshyror i Sverige. Mycket av arbetet går ut på att informera och mobilisera medlemmarna i en stark folkrörelse. Vi arbetar också med opinionsbildning genom att ta fram rapporter om dagens system, träffa politiker och informera journalister om vad som händer i bostadsbranschen och vad som skulle ske om dagens hyressättningssystem förändrades.

Hyresgästföreningen om marknadshyror i media

Förbundsordförande Marie Linder kommenterar uppgörelsen mellan S–MP–C–L i Hem & Hyra.

Förbundsordförande Marie Linder skriver en debattartikel i Expressen om att människors hyror blev en bricka i spelet om regeringsmakten.

Förbundsordförande Marie Linder och förhandlingschef Erik Elmgren skriver en replik på två ekonomiprofessorer som argumenterar för marknadshyra i Dagens Nyheter.

Chefsekonom Martin Hofverberg skriver på debattsidan bostadspolitik.se om uppgörelsen mellan S–MP–C–L.

Läs mer om marknadshyror

Hyresgästföreningen säger fortsatt nej till marknadshyror

Hyresgäster har anledning att oroa sig för marknadshyror enligt ny undersökning

Hyresgästföreningens rapport om marknadshyror: så mycket kan hyrorna öka om de släpps fria

Förhandlade hyror som trygghet

I dag förhandlas hyran mellan parterna på hyresmarknaden. Hyran ska vara lika för lika lägenhet och bygga på bruksvärdet, det vill säga den standard och kvalitet som finns i lägenheten, fastigheten och i området. Det innebär att hyresvärden inte själv kan bestämma hur hög hyra du ska betala. Att hyrorna sätts genom förhandling är en trygghet för dig som hyresgäst. Vi på Hyresgästföreningen företräder hyresgäster i förhandling med hyresvärdarna och ser till att din hyra inte kan höjas hur som helst.

Här kan du se en film om hur hyresförhandling går till

Så påverkas du av marknadshyror

Här kan du läsa mer om marknadshyror. Om marknadshyror införs kan din hyra höjas med flera tusen kronor i månaden. Se vad just din hyreshöjning skulle bli om marknadshyror skulle införas.