Regionerna

Hyresgästföreningen är indelad i nio regioner och riksförbundet. Varje region samordnar regionens lokala hyresgästföreningar med stöd av förtroendevalda och anställda. Flertalet förtroendevalda har ofta mångårig erfarenhet och några är nyvalda i sitt förtroendeuppdrag. Bland de anställda finns jurister, förhandlare, verksamhetsutvecklare, ekonomer, personalansvariga, kommunikatörer med flera. En bred kompetens som tillsammans arbetar för och med medlemmarna i regionen. Regionens högsta beslutande församling är fullmäktige. Representanter till fullmäktige väljs på hyresgästföreningarnas årsmöten.

Norrland omfattar Norrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län och Västernorrlands län.

Mitt omfattar Dalarnas län, Södermanlands län, Värmlands län och Örebro län.

Aros-Gävle omfattar Västmanlands län, Gävleborgs län, Uppsala län samt Norrtälje kommun.

Stockholm omfattar Stockholms län utom Norrtälje kommun.

BohusÄlvsborg-Skaraborg (BÄSK) omfattar tidigare Älvsborgs och Skaraborgs län samt Bohuslän (utom Stenungsund, Orust och Tjörn).

Sydost omfattar Östergötlands län, Kalmar län, Gotland, Blekinge, Jönköpings län samt Kronobergs län.

Västra Sverige omfattar kommunerna Göteborg, Varberg, Kungsbacka, Mölndal, Partille, Lerum, Kungälv, Stenungsund, Härryda, Ale, Tjörn, Orust och Öckerö.

Norra Skåne omfattar kommunerna Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Kävlinge, Svalöv, Eslöv, Hörby, Höör, Hässleholm, Kristianstad, Bromölla, Östra Göinge, Osby, Halmstad, Laholm, Falkenberg, Hylte och Nordvästskåne.

Södra Skåne omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Lund, Malmö, Trelleborg, Svedala, Vellinge, Skurup, Sjöbo, Tomelilla, Ystad och Simrishamn.