Förtroendeuppdraget

Hyresgästföreningen är en ideell organisation. Det innebär att hela organisationen grundar sig på ett ideellt engagemang hos förtroendevalda och aktiva medlemmar. Här kan du läsa mer om uppdraget att vara förtroendevald och vilket stöd du kan få i uppdraget.

Ett uppdrag med stort förtroende och ansvar

Att vara förtroendevald är ett viktigt uppdrag som innebär ett stort förtroende och ett stort ansvar. Du representerar alla medlemmar i ditt område. Du representerar även övriga hyresgäster om ni har ett avtal om inflytande eller får pengar/lokal från hyresvärden för att bedriva verksamhet.

Fördelar med ideellt arbete

Att vara förtroendevald betyder att du engagerar dig helt ideellt. Du kan alltså inte få betalt i pengar även om du bidrar med både ditt engagemang och tid.

En av fördelarna med att vara förtroendevald är att du får gå kurser och utbildningar som Hyresgästföreningen arrangerar.

Den verkliga belöningen är förstås de möjligheter du har att påverka och förbättra i frågor som påverkar boendet för både andra och dig själv. Ditt engagemang får många att få ett bättre boende!

Ibland kanske det känns som att mycket hänger just på dig, och ditt uppdrag kan då kännas lite motigt. Kom alltid ihåg att du kan vända dig till ditt närmaste regionala kontor eller till andra förtroendevalda för att få stöd och hjälp.

En bonus, kanske särskilt för dig som är ung, är den erfarenhet och kunskap du får, som du kan använda dig av när du söker jobb. Vid sidan av arbetslivserfarenhet och utbildning är ideellt engagemang och föreningsverksamhet något som många arbetsgivare sätter värde på.

Så visst känns det bra att vara förtroendevald!

Meningsfulla möten

Som förtroendevald förväntas du delta vid styrelsemöten, och andra möten. Det är bra om du är förberedd på vad som ska behandlas på mötet och om du själv har frågor du vill ta upp på mötet - meddela det till den som kallar till mötet (om det nu inte är din uppgift). Var aktiv på mötet, bidra med dina åsikter och förslag. Och lyssna på de andra.

Ett bra möte ska vara både meningsfullt och trevligt. En god stämning gör att ni lättare känner engagemang och fattar kloka beslut. Fika brukar uppskattas av de flesta. Se gärna till att ha en sluttid på mötet, och gör inte allt på en gång. Det kommer fler möten.

Några tips på vägen

Våga driva de frågor du tror på

Det är bra att vara envis och att inte ge upp i första taget. Särskilt om du verkligen har en bra idé. Det är är enklare om du inte är ensam, så försök hitta någon eller några som vill samma sak som du. Möter du motstånd så prova nya vägar att nå målet. Var konstruktiv och kreativ.

Om du får kritik så lyssna noga och förhåll dig sakligt till kritiken, ofta kan den hjälpa dig att se saker du kan ha nytta av. Att kompromissa brukar ibland vara en framkomlig väg och se inte det som ett nederlag.

Kom i håg att allt arbete bygger på ideellt engagemang så det behöver planeras så att det finns både tid och ork att genomföra beslut, nya projekt och idéer.

Särskilt till dig som är ung och förtroendevald

Som ung förtroendevald har du mycket nytt att bidra med. Du har kunskap och erfarenheter som de som varit förtroendevalda länge ofta saknar. I de allra flesta fall uppskattas det att du är ung och kan föreslå nya idéer och tankar, men i sämsta fall kan du tyvärr få höra ungefär "Det har vi redan prövat, det går inte". Ge inte upp för det! Sök stöd hos andra i styrelsen eller ta kontakt med någon som arbetar med utvecklingsfrågor på ditt närmaste regionkontor. Du har ju blivit vald av medlemmar som tror på dig, glöm inte det.

Just nu har vi tekniska problem med vår växel. Tonvalen fungerar fint, men om du väljer att vänta kvar i telefonen så är som ett lotteri att komma fram. Lägg på och ring igen. Arbete pågår att lösa detta. Tack för ditt tålamod.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.