Vi fixar läxhjälpen

När många av grannarna kommer från andra länder förstår man att deras barn kan ha det kämpigt i skolan. Christina fick en tanke, hon fick hjälp och nu har de fixat en väldigt värdefull läxhjälp!

Christina, en av Hyresgästföreningens förtroendevalda, bor på Klockarebolet i Vårgårda och fick en idé: "Varför inte starta läxhjälp i vår föreningslokal? Det bor ju många barn och ungdomar på vårt område och många har kommit som flyktingar."

Hon fick hjälp av Rebecka, och av Kimia, som är 15 år och kom som flykting för två år sen. De skrev inbjudningar och fick hjälp att översätta dem till några andra språk. Inbjudningarna satte de upp i tvättstuga, trapphus och till och med i soprummet! De erbjöd sig att hjälpa ungdomar att fixa matten, svenskan eller något annat under några sena eftermiddagstimmar varje torsdag. Nu blev det spännande: skulle det komma några kunskapstörstande ungdomar? Det gjorde det! Tre tjejer kom, lite blygt, första gången. Christina, Rebecka och Kimia kunde stötta dem på ett bra sätt. Nästa gång stod 16 unga utanför kvarterslokalen! Nu blev det körigt för våra tre frivilliga lärare.

Kimia är lite mer känd bland de unga och hon hjälper gärna till. När hon sitter tillsammans med grannarnas barn glittrar det i hennes ögon och det syns hur uppskattad och duktig hon är.

Rebecka, Christina och Kimia gör boendet bättre och ger utveckling till både ungdomarna och samhället!

Rebecka, Christina och Kimia - extralärare, uppskattade och duktiga. Foto: Nils-Olof Larsson

Vill du också göra skillnad?