”Rondellflickor” fyller magar och lägenheter

I ett område i Vansbro kommun finns ett fint bostadsområde. De putsade tvåvåningshusen är precis som i en by förr i världen grupperade kring en gård, en uteplats, som här kallas ”Rondellen”. Trots att området för några år sedan fått lite dåligt rykte och hade en del tomma lägenheter höll hyresgästerna ihop och trivdes. Och en dag flyttade Inga-Karin Pollack in från ett grannområde…

-Usch, så här ser ut, omålade utemöbler! utbrast hon och tog tag i saker och ting. Hon fick med sig ytterligare ett tiotal ”flickor” i 60-årsåldern. Vansbrohem släppte gärna till färg och snart var inte bara utemöblerna snyggt målade utan även cykelbodar, anslagstavlor och staket. Och när Bo Hedman från Hyresgästföreningen utlyste en tävling om Vansbro kommuns vackraste uteplats gick flickorna igång rejält.

- Den ska vi vinna – naturligtvis! Sade alla med en mun, greppade planteringsspadar, lökar och frön och gick till verket. De fick också bra stöd från Vansbrohem.

asdf

Och visst vann de första pris. Det firades med en hejdundrande rondellfest en sensommarkväll i augusti 2012. Snart satt varenda hyresgäst från Dala-Järna och trängdes runt planktårtan – 5,2 meter lång, åt kycklingsallad, njöt av sång och musik.

Men det bästa av allt är ändå att problemområdet blivit ett mönsterområde. Hyresgästernas fina sammanhållning är framgångsreceptet. De tomma lägenheterna är i dag ett minne blott – nu köar folk för att få flytta hit.

Vill du också göra skillnad?