Gårdsföreningen – utveckla ditt boende på ett enkelt och roligt sätt

Du har säkert idéer och förslag på hur du kan utveckla ditt boende. Är ni flera grannar som tycker samma sak – varför inte starta en gårdsförening?

Att bilda en gårdsförening är enklare än man kan tro. En gårdsförening drivs under friare och enklare former än en lokal hyresgästförening. Det betyder att du och dina grannar framför allt kan fokusera på handling och aktivitet.

- En gårdsförening kan syssla med allt från odling till barnaktiviteter eller silversmide och är öppen för alla hyresgäster. Antalet ökar för varje år. I dagsläget finns det 130 aktiva gårdsföreningar, säger Kicki Persson, projektledare på Hyresgästföreningen.

Föreningen ska bestå av en styrelse på minst tre personer. Sedan finns inga gränser för hur många som kan vara med. Enda kravet är att alla medlemmar har ett hyresavtal med Poseidon och att föreningen håller ett årsmöte. Föreningen ska vara öppen för alla och ska inte ha någon politisk eller religiös verksamhet.

Det är hyresgästerna själva som bestämmer inriktningen. Hur verksamheten ser ut varierar från område till område. En del väljer att sköta om gården med dess planteringar och uteplatser. Andra startar snickeriverkstad, stavgång eller studiecirklar. Men det går lika bra att träffas för att spela spel, fika och umgås i all enkelhet. Det viktiga är att alla får möjlighet att delta i den mån de själva vill och kan.

Det kostar ingenting att vara medlem i en gårdsförening. Bostads AB Poseidon och Hyresgästföreningen i västra Sverige stödjer satsningen och hjälper gärna till med goda råd och stöd.

Så här startar du en gårdsförening

Är du och dina grannar intresserade av att starta en gårdsförening? Då kan ni få hjälp av Poseidon och Hyresgästföreningen att organisera och finansiera era aktiviteter. Kontakta Cecilia von Elern på Poseidon, telefon 031-332 11 15, eller Kicki Persson på Hyresgästföreningen, telefon 0706-99 68 54. De kan även hjälpa dig att komma igång eller ta kontakt med befintliga gårdsföreningar i ditt område!