Syjunta skapar glädje

Varje lördag och även ibland på söndagar är det syjunta i bostadsområdet Kantarellen i Vetlanda. Det är sju kvinnor från olika länder som har bildat en syjunta och som träffas och syr tillsammans.

Klänning broderad

Fotograf: Anne Hägg

- Det är riktigt kul att komma till syjuntan varje vecka. Vi har mycket att prata om och så syr vi saker som vi kan använda på olika sätt, säger en av kvinnorna och de andra håller med.

I gruppen finns en sömmerska. Det är hon som leder gruppen och lär de andra kvinnorna att sy. Hon kommer från Syrien, och där arbetade hon som sömmerska under många år.

Gruppen har två nya symaskiner samt ytterligare fyra stycken som de nyligen har fått från Erikshjälpen. Kvinnorna syr kläder till sina familjer och även till de som behöver det i samband med att de kommer till Sverige. De tar tillvara på gamla kläder och syr om till nya. Det kan vara att byta dragkedja i jackor till att sy om vuxenkläder till barnkläder. De syr också klänningar med vackert broderi på och dessa klänningar tar tid att göra. Så småningom tänker de även börja virka och brodera.

– Det är roligt att se sådan glädje när syjuntan träffas. Integration behöver inte vara svårare än så här, säger Anne Hägg, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen.

Syjuntan drivs av Hyresgästföreningen med hjälp av ABF och Witalabostäder.