Projekt blev bok om boende

Tjejer med bokPå Skattegården, ett bostadsområde i Linköping, har Hyresgästföreningen sedan 2009 arbetat i ett projekt i samverkan med Stångåstaden, det kommunala bostadsbolaget. Ur detta projekt föddes idén om att göra en bok om människorna som bor i området. Boken har alltså varit ett delprojekt.
Sedan december 2012 har Cecilia Swärdström, som har skrivit, Niclas Albinsson, fotograf och Helén Ohlsson, arbetat med att få till stånd boken ”Från Skäggetorp ser man allt”. Boken handlar om människor som bor på Skattegården i Skäggetorp. De har själva fått välja vad de velat berätta om. Alla kapitel avslutas med ett recept från respektive land.
I boken kan man bland annat läsa om kärlek, musik och dans.
– Den här upplevelsen har varit helt fantastisk och något man förmodligen aldrig mer får vara med om. Vår förhoppning är att så många som möjligt tar tillfället i akt att läsa boken, det är fantastiska berättelser och fantastiska människor, säger Helén Ohlsson.

Vill du också göra skillnad?