Odlar gemenskap i sitt bostadsområde

Hyresgäster odlar jordgubbar och gojibär mitt i Gråbo och skapar gemenskap och trivsel i bostadsområdet med sina prunkande odlingar.

Odling i pallkrage

Foto: Mia Karlsvärd

Sommaren står för dörren och som vi tidigare berättat finns det trevliga sätt att bygga trivsel, gemenskap och trygghet i sitt bostadsområde. Vi har hämtat vårt exempel från Visby, ett exempel som fler kan ta efter.

Bertil Johansson och Siv Olofsson, som båda är medlemmar i Hyresgästföreningen, hyr odlingslotter av sin hyresvärd Gotlandshem. Odlingarna ligger mitt i bostadsområdet Gråbo.

Bertil Johansson jobbar nästan varje dag med sina växter. Han vet uppenbarligen hur man ska göra och i hans odlingslotter växer allt från örter och grönsaker, till hallon och tulpaner från Amsterdam. Bertil Johansson har till och med en buske med gojibär.

Siv Olofsson har tre odlingslotter, där hon odlar bland annat blommor och jordgubbar. Siv Olofsson berättar att de mest aktiva hyresgästerna brukar träffas för att fika och umgås.

– Det här är ett trevligt sätt att umgås med sina grannar och det är roligt att det är så blandade åldrar, säger Siv Olofsson.

– Det är ett jättebra sätt att odla gemenskapen grannar emellan. När man gör något sådant tillsammans skapar man både trivsel och trygghet i sitt bostadsområde. Det är också en bra idé till sommaren, som säkert fler skulle kunna använda i sina egna områden, säger Björn Johansson, regionordförande Hyresgästföreningen.