Med påsar kan man komma långt

I Alvesta är kommunens borgensavgift hög. De som bor i hyresrätt betalar fem kronor om dagen för att finansiera kommunens lån. Detta tyckte Hyresgästföreningen i Alvesta var fel och kände att man tillsammans måste agera mot kommunen.

En kylig kväll i februari samlades styrelsen i Alvesta tillsammans med Björn Johansson, ordförande för Hyresgästföreningen Region Sydost, samt medarbetare från kommunikationsenheten och verksamhetsutvecklare i samma region. Med gemensamma krafter var uppdraget att tänka ut något som skulle få Alvestaborna att reagera mot kommunens beteende.

Alvesta är sedan länge en berömd järnvägsknut, många av kommuninvånarna tågpendlar och flera hundra personer byter tåg här varje dag.

- Vi kom fram till att dela ut gåvopåsar på stationen, säger Kent Ekberg ordförande för Hyresgästföreningen i Alvesta. Påsen innehöll information från Hyresgästföreningen samt ett liten juicepaket som symboliserade den femkrona som kommunen tar från hyresgästerna.

Sexhundra påsar packades, en tuff uppgift kan tyckas men med inställningen att det är roligt att umgås blev det en trevlig stund. Klockan sex morgonen därpå, den 21 maj, var det dags att bege sig till Alvesta station för att dela ut dem. Reaktionen från resenärerna var positiv och de blev glada för att få en gåva och det ledde till flera intressanta diskussioner. När klockan slog nio hade alla 600 påsarna delats ut och de har spridits långt ut i vårt avlånga land.

Den sjunde juni blev kampanjens andra dag, en strålande dag då hela Alvesta besökte ortens marknad. På mindre än en timme hade ytterligare tvåhundra gåvopåsar delats ut. Numera pratas det ofta om Hyresgästföreningen och deras svarta påsar i Alvesta och framförallt om kommunens höga borgensavgift.

– Vi försöker på alla vis hålla frågan levande här i Alvesta eftersom politikerna inte agerat ännu, säger Kent Ekberg.

– Nästa steg är att knacka dörr och informera Alvestaborna, vi ger oss helt enkelt inte menar Kent Ekberg.