Många vill engagera sig i Tranås

För andra gången i år flyttade Hyresgästföreningen ut sitt kontor hem till er.

Engagemang Tranås

Foto: Mia Karlsvärd

Nils Bremer som bor i området blir medlem i Hyresgästföreningen på stående fot.

-Nu fick jag goda råd direkt. Jag hade lite funderingar om min lägenhet och fick också en korv med bröd, säger han och ler.

För några timmar samlas flera av hyresgästerna i bostadsområdet Fabriken kring Hyresgästföreningen tältkontor för att småprata med förtroendevalda och anställda, äta korv, och dricka kaffe. Några fyller också i den enkät som Hyresgästföreningen delar ut. Flera barn passar på att göra några smycken i pysselhörnan som Hyresgästföreningen dukat upp inne i samlingslokalen.

Anders Wall, gruppchef på Jönköpingskontoret säger att det är viktigt att vi syns mer i bostadsområdena.

-Vår plan är att flytta ut kontoret flera gånger per år i olika bostadsområden. Nästa gång blir någon gång i september, säger Anders Wall.

Anne Hägg, verksamhetsutvecklare, är riktigt nöjd när dagen går mot sitt slut.

- Idag har ett dussintal anmält sitt intresse för att engagera sig i Hyresgästföreningen. Vårt största mål är att det ska bildas en föreningsstyrelse här i Tranås. Med så många som vill engagera sig kan vi nå det målet, hoppas Anne Hägg.