Ljust efter att hyresvärd gått vilse i området

Hyresgästerna tyckte det kändes olustigt att treva sig fram i mörkret genom det dåligt upplysta bostadsområdet. De fem hyreshusen i Valdemarsvik är grupperade som i en hästsko. Den enda belysningen som finns lyser bara upp en liten halvcirkel utanför entrédörrarna.

Hyresgästerna har länge varit i kontakt med fastighetsägaren om en förbättring av belysningen, men utan resultat. Vid ett av många bostadsmöten kring frågan var hyresvärden själv närvarande. De boende berättade om svårigheterna men ägaren ville se själv, och lämnade mötet för en stund. Det dröjde innan han återvände, han hade haft svårt att hitta tillbaka i mörkret.

Efter mötet förhandlade Hyresgästföreningen med fastighetsägaren på uppdrag av hyresgästerna och fick igenom kravet på tio nya lyktstolpar. Det blev hurrarop när belysningsstolparna äntligen var på plats och tändes.

– Vad ljust och härligt det har blivit, nu ser man var man går, säger hyresgästerna som också känner sig tryggare i området.

Vill du också göra skillnad?