Hyresgästföreningen stöttar med läxhjälp

Efter att under två år ha kämpat för att starta upp läxhjälp kunde den lokala hyresgästföreningen Jungfrulyckan i Växjö starta upp en sådan i höstas. Den var mycket efterlängtad och varje gång kommer det nu upp till tjugo barn.

Bild föreställande böcker

Foto: Eva Persson

Den lokala hyresgästföreningen hade sett ett behov av läxhjälp men inte lyckats starta någon. Möjligheten att få igång den kom när två nyinflyttade lärare erbjöd sig att helt ideellt hjälpa till att driva den. De kan både svenska och arabiska. Nu kör de läxhjälp en gång i veckan men då det är fler och fler barn som kommer funderar de på att köra två gånger i veckan.

– Det är bra att vi hjälper barnen i vårt område. Att till exempel kunna svenska är ett måste för att komma in i vårt samhälle. Vi har nu också funderingar på att dra igång svenska för vuxna i området. Det skulle också vara kul, för då kan vi prata och förstå varandra ännu bättre, säger Kjeld Grönbech, Hyresgästföreningen Växjö.

Att arbeta med integration är viktigt för Hyresgästföreningen. Det skapar gemenskap och trygghet ute i bostadsområden.

Vill du också göra skillnad?