Hyresgästföreningen skapar opinion

Hyresgästföreningen i Växjö har kämpat hårt för att påverka utförsäljningen av de totalt 2 069 lägenheterna hos Växjöbostäder. Hyresgästföreningen har bildat en arbetsgrupp, haft möte med hyresgästerna och samlat in åsikter som de sedan har delgett politikerna. I mitten på mars beslutade dock politikerna i Växjö att utförsäljningen blir av.

Fastighet Växjö

– Vi var emot försäljningen på grund av att en del av vinsten ska finansiera kommunal verksamhet som borde bekostas av alla kommuninvånare genom skatter, säger Susanne Filipsson, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Många av de drabbade hyresgästerna är nu oroliga. De undrar hur det ska bli med deras hyror, kommer de att höjas? Vad händer om deras hyresrätter blir bostadsrätter och vad händer med utlovat underhåll?

Trots beslutet om utförsäljningen kommer Hyresgästföreningen i Växjö att fortsätta skapa opinion.
– Vi står på hyresgästernas sida och vi kommer att arbeta för att de får det så bra som möjligt, säger Susanne Filipsson.

Vill du också göra skillnad?