Hyresgästföreningen anordnar Boskola

Hyresgästföreningen håller i en Boskola i Nybro som en del i ett integrationsprojekt som kommunen har ansvar för. Boskolan är mycket uppskattad av de som deltar.

Bild föreställande personer i en möteslokal

Foto: Susanne Davidsson

Boskolan anordnar vi för att det är många som inte känner till sina rättigheter och skyldigheter när det gäller sitt boende. Det finns de som inte vet vad ett kontrakt kan och ska innehålla och de vet inte var de ska ringa om de får ett fel i sin lägenhet.

– Det känns bra att vi i Hyresgästföreningen är med och sprider kunskap om vad som gäller när man bor i lägenhet i Sverige. Det är också mycket uppskattat. I varje Boskola som vi har genomfört har det kommit upp till 20 personer. Det är inte lätt att veta vilka regler som gäller om ingen informerar om dem, säger Susanne Davidsson, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen.

Vill du också göra skillnad?