Hyresgästers gym skapar ökad integration

På Norrgym i Kalmar tränar många olika grupper av hyresgäster. Det är hyresgäster med olika kulturell bakgrund och både unga, gamla, studenter och pensionärer som kommer hit, och sammanhållningen som har uppstått här hjälper till att skapa integration i området.

Valona Shala Norrgym– Jag tränar på gymmet två till tre gånger i veckan, eftersom det är bra för hälsan samtidigt som jag träffar andra. Jag är också en av instruktörerna och en av de som öppnar och stänger gymmet. Det är vi hyresgäster själva som sköter om gymmet. Vi tränar gratis och då känns det bra att kunna ge tillbaka genom att vara ideell instruktör, säger Valbona Shala.

Det är Hyresgästföreningen tillsammans med Kalmarhem, Rikshem och HSB i Norrliden som driver gymmet. Under hösten hade gymmet tio-års jubileum.

– Det känns riktigt kul att gymmet är så uppskattat. Att träna gör att man känner sig stark och tillfreds med sig själv. Sedan är det extra kul när man kan göra det med andra likasinnade fast med olika bakgrund. Integration när det är som bäst behöver inte vara svårare än så här, säger Marie Sjö, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen.