Hyresgäster startade återbruksbodar

I Östergötland finns flera återbruksbodar som drivs av hyresgäster. Tanken med återbruksbodarna är att istället för att slänga saker, ge bort dem till någon annan som kan få glädje av dem. De som jobbar i återbruksbodarna samlar in saker och ger sedan bort dem gratis till de som vill ha dem. Detta arbete görs helt ideellt.

Bild återbruksbodar

Britt-Marie Seidlitz och  Bo Svensson arbetar i återbruksbodarna i Ryd och Skäggetorp, två bostadsområden i Linköping. De är där fyra kvällar i veckan. Verksamheten har varit igång i närmare 15 år. Britt-Marie och Bo brukar åka runt i hela Linköping för att hämta upp saker. Folk ringer ofta till dem när de ska flytta eller byta möblemang och undrar om de kan komma och hämta överblivna möbler och prylar.

Återbruksboden i Ryd ligger på Rydsvägen 66 och återbruksboden i Skäggetorp ligger på Mellangården i Skäggetorp. Det bjuds på kaffe och kaka i bodarna och det blir som en liten samlingpunkt för en del, Bosse och Britt-Marie är lite av kändisar i områdena.

Liknande återbruksbodar finns också i Mjölby och Skänninge. I Mjölbys återbruksbod arbetar Börje Rhenholm och Yvonne Björk. Deras återbruksbod ligger i källaren på Smedjegatan 2 i Mjölby. Den 11 april firade de 5-års jubileum. Det blev en lyckad dag med många besökare.

Beth Snejder och Berit Gördenberg jobbar med återbruksboden i Skänninge. Deras återbruksbod ligger på gaveln på Mjölbygatan 15. Den har i maj varit igång i sex år. Tidigare arbetade också Beth i återbruksboden i Skäggetorp.

Bakom återbruksbodarnas verksamhet står Hyresgästföreningen tillsammans med Bostadsbolaget i Mjölby och Victoria Park i Linköping.

Vill du också göra skillnad?