Han värnar om allas goda miljö

Lars-Åke verkar outtröttlig i sin omtanke om miljön. De flesta dagar i veckan är han igång i sitt bostadsområde i södra Norrköping. Där besöker han nyinflyttade och berättar om hur sopsorteringen fungerar. Alla vet till exempel inte att varje vanlig plastpåse som slängs i komposten kostar Hyresbostäder och därmed hyresgästerna 509 kronor per kärl. Det blir miljonbelopp per år.

Foto: Jenny Knutsson, Hem & Hyra

Men det är inte pengar som eldar på Lars-Åkes engagemang.
– Nej, allas vår miljö är viktig och så tycker jag om att ha något att göra.
Han ser miljöfrågan även i ett globalt perspektiv. Vi lever som om vi har ett och ett halvt jordklot och det håller naturligtvis inte i längden.
Lars-Åke är ordförande i den lokala hyresgästföreningen och han betonar att jobbet görs av hela styrelsen, inte bara ordföranden. Sammanhållningen bland hyresgästerna är bra och glädjande nog kommer de nya svenskarna mer och mer in i gemenskapen.
När det gäller miljöarbetet har Lars-Åke ett gott öga till barnen.
– Ofta är de faktiskt bättre på sopsortering än sina föräldrar.
Så när Hyresgästföreningen ordnar miljödagar i området så är gärna barnen huvudpersonerna.

Vill du också göra skillnad?