Feministiska grepp i Ronneby

I Ronneby tar man det där med trygghet ett steg längre och planerar för en kurs i feministiskt självförsvar. Jakten på en kursledare har inletts och sedan ska ingen kunna ge sig på ensamma hyresgäster ostraffat.

Foto: Mia Karlsvärd

Tidigare har hyresgästföreningen Blasius i Ronneby gjort de där traditionella insatserna för trygghet.

– Till exempel trygghetsvandring, berättar ordföranden Urban Jönsson.

Hyresgäster har undersökt hur väl upplyst det är i området, hur mycket buskar skymmer och annat som kan påverka såväl känslan av trygghet som faktiska risker.
Vid Hyresgästföreningens senaste årsmöte fick fantasin plötsligt nya grepp om medlemmarna.

– Det var inte ens på själva mötet, utan vid fikat. En av våra medlemmar, en man, kom då med den annorlunda idén att vi skulle starta en kurs i feministiskt självförsvar, berättar Urban Jönsson.

Urban Jönsson tycker själv att idén är lysande och tror sig känna en kursledare från Malmö som kan engageras. Mån är han i alla fall om att gå från idé och ord till handling. Han hoppas att många vill delta i kursen och att det i sin tur leder till väl förberedda hyresgäster som varken ska känna sig otrygga eller bli påhoppade.

Feministiskt självförsvar handlar först och främst om att göra tjejer och kvinnor medvetna om sina möjligheter och rättigheter att försvara sig, inte om att bruka våld.

– Jag känner att det här är angeläget, säger en smått stressad Urban Jönsson, i färd med att leta vidare efter möjligheter att arrangera kursen.