Bra fritid för barnen på Älgbacken

Fanny Gunnarsson, Linda Nielsen och Erica Söderström fixade fritidsverksamhet i bostadsområdet Älgbacken i Ronneby.

Bild av tre tjejer i en soffa

Foto: Jeanette Söderström

Bostadsområdet Älgbacken i Ronneby har lyfts i och med att tre tjejer startade fritidsverksamhet helt ideellt för barnen i bostadsområdet.

I våras när Hyresgästföreningen hade möte tog Fanny Gunnarsson upp frågan om att något behövde göras för alla barn i bostadsområdet. Hon tyckte synd om dem för att de bara drev omkring och inte hade något att sysselsätta sig med. Linda Nielsen och Erica Söderström, som också var med på mötet, höll med och tillsammans bestämde de sig för att starta en fritidsverksamhet.

När de började verksamheten i Hyresgästföreningens lokal i maj i år hade de öppet en dag i veckan. I augusti utökade de till två kvällar i veckan då det kom fler och fler barn. Ryktet om fritidsverksamheten spred sig och nu kan det komma upp till 20 barn varje gång. Här kan barnen leka, rita, spela spel och umgås med varandra.

–Det känns verkligen som att vi gör nytta då barnen som kommer hit får möjlighet att hitta på något meningsfullt. Detta ser man också då gemenskapen har blivit bättre, liksom att skadegörelsen i vårt område har minskat, säger Linda.

Vill du också göra skillnad?