Barnverksamhet utöver det vanliga

Till lokala hyresgästföreningen Myran i Kalmar kommer det barn dagligen för att få en meningsfull fritid. Den lokala hyresgästföreningen Myran startades redan i slutet på 60-talet och har sedan dess arbetat med att bland annat ha en inspirerande barn- och ungdomsverksamhet.

Barn som pysslar

De har öppet alla kvällar och helger, då syftet med verksamheten är att erbjuda barnen i området en lugn och meningsfull miljö. Här träffas barn från olika länder, miljöer och som har olika bakgrund.

I lokalerna ska alla prata svenska, för att förstå varandra och öva på språket. Åldersgränsen är sju år, men även yngre barn är välkomna om de har en vuxen med sig.

Här finns också en väl utbyggd hobbyverksamhet. Barnen kan snickra, måla, göra pärlplattor, gipsfigurer med mera. De kan även spela pingis, fotbollsspel och olika familjespel. En mindre musikstudio är också under uppbyggnad. Här kan barnen spela olika instrument. Det populäraste är att sjunga och spela elgitarr. Många av barnen är mycket kreativa och spelar sin egen musik.

Det anordnas också discon vid olika tillfällen under året. Det kan vara halloweendisco, juldisco, påskdisco med mera. Då klär barnen ut sig och får efter omröstning pris för bästa, fantasirikaste och mest spännande dräkt.

– Hyresgästerna som driver detta gör ett fantastiskt jobb, säger Jan-Olof Ström, ordförande i lokala hyresgästföreningen Myran.

Vill du också göra skillnad?